Fractal Gaming börsnotering

Den här sidan innehåller annonslänkar/reklam. Läs mer om vår annonspolicy.

Alla som har en gaming-dator hemma känner igen chassit från Fractal som är modulära, snygga, diskreta och tysta. Nu är det dags för Fractal att börsnoteras på First North på börsen. Här kommer en snabbtitt på bolaget.

  • Ticker: FRACTL
  • Introduktionspris: 41 kr per aktie (1,2 miljarder kronor)
  • Emissionsvolym: 479 M (säljs av huvudägaren och riskkapitalbolaget Litorina). Vid fullt utnyttjande av övertilldelningsoptionen omfattar erbjudandet ett värde på 550 miljoner kronor.
  • Första handelsdag: 11 februari
  • Cornerstoneinvesterare: TIN fonder, Enter småbolagsfond, Handelsbanken Microcap och Ernström Finans med teckningsåtagande på 56% dvs 270 M
  • VD Hannes Wallin (även grundare)
  • Ägande av styrelse/ledning efter börsnotering: 39% av bolaget

Fractal säljer PC-produkter till gamers

Fractal startade sin resa 2010 och är sedan dess en global spelare inom PC gaming-produkter som säljer chassin, nätaggregat, fläktar och kylningsprodukter. Bolaget gynnas av en strukturell tillväxt inom e-sport och gaming.

Fractal har sålt mer än 5 miljoner PC-gaming produkter till målgruppen gamers, vilket gör att de har bra erfarenhet av vad som efterfrågas. Snittkunden är 30 år gammal och 70% är killar. 55% av kunderna återvänder och köper chassi från Fractal igen.

Produkterna säljs via återförsäljare på 50 marknader globalt. Produkterna är enligt Fractal inom premiumsegmentet och marknadens uppskattas vara 47 miljarder USD och växa 12% per år. Fractal bedömer att marknaden för de produkter bolaget erbjuder uppgår till 2 miljarder USD, varav hälften är relaterat till chassin och drygt hälften till nätaggregat, kylningsprodukter och fläktar. Under 2020 stod 83% av försäljningen av chassin.

Huvudkontoret ligger i Göteborg och globalt har man runt 80 anställda och 600 M i omsättning. Försäljningen har från 2010 till 2020 ökat från 59 M till 636 M vilket ger en CAGR på 28% vilket är imponerande. Tillväxten i försäljningen har drivits av förvärv.

Drivkrafter på marknaden:

  • Gamers förväntas öka 5% om året
  • Tävlingsinriktad gaming växer 13% per år
  • E-sport växer 18% per år

Konkurrenter: Corsair (USA), Cooler Master (Taiwan), Phanteks, NZXT

Finansiella mål:

  • Omsättning ska växa organiskt med mer än 10% från 2022 och framåt
  • Just. EBITDA-marginal på 20%
  • 30-50% av resultatet ska delas ut

Risker med Fractals produkter

En risk är streaming av datorspel (cloud gaming) i framtiden där du inte behöver uppdatera din hårdvara för att kunna spela nya datorspel. Det krävs snabbare internet för det, det är osäkert om 5G klarar streama krävande grafiska speltitlar.

Valutarisk finns då bolaget rapporterar i SEK och säljer och köper produkter i USD.

Bruttomarginal ligger på runt 30%. EBITDA-marginalen har senaste 3 åren legat på 16-20%. Rörelsemarginalen 14-18%. Kassaflödet har legat på 41-42 M de senaste två åren. Cash conversion ca 50% vilket inte är jättebra.

Frågan är hur bolaget ska utvecklas under 2021 då jämförelsesiffror mot 2020 blir svåra och corona-effekten avtar.

Disclaimer: Det här inlägget ska inte ses som rådgivning då skribenten är lekman på aktier. Texten kan innehålla felaktigheter i siffror, uträkningar, feltolkningar eller utelämna viktig information. Gör alltid en självständig analys av bolag innan du köper aktier. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Aktier är en riskfylld placering som kan innebära stora förluster.

Lämna ett svar