Catena Medias aktie fortsätter att falla

Den här sidan innehåller annonslänkar/reklam. Läs mer om vår annonspolicy.

Just nu är många småsparare på Avanza och Nordnet oroliga för Catena Media vars aktie har fallit 22% sedan toppnoteringen 16 maj. Bolaget har sedan dess gjort förvärv, men marknaden rycker på axlarna. Bakom nedgången är sämre lönsamhet då bruttomarginalen har krypit ner från 87% till 80%. Något som såklart även påverkat rörelsemarginal och vinstmarginal. Eftersom marknaden värderar Catena Media efter resultaträkning och kassaflöde så påverkar lägre marginaler bolagets värde negativt.

Förvärvsobjekten blir färre

Catena Media handlas till P/E 27 och EV/EBITDA 19 vilket betyder att mycket förhoppningar ligger i kursen om att ledningen ska lyckas köpa domäner och webbplatser billigt. Caset är multipelexpansion, det vill säga att bolaget köper affiliatebolag till EV/EBIT 5 som sedan får ett markandsvärde på börsen på EV/EBIT 20. Problemet är att konkurrenter som XL Media, Gaming Innovation Group, RakeTech och Net Gaming Europe också köper upp affiliatesidor. Eftersom det tar tid att etablera sig på toppositioner i Google SERP så kan utbudet av försvärvsobjekt snabbt minska och prislappen stiga. Förvärvshungriga bolag ploppar upp lite varstans just nu, så det gäller att Catena Media är snabba. Det är inte omöjligt att affiliatebolagen behöver utöka sina nischer till andra lönsamma segment på marknaden.

Läs mer: Vilka IPO:er har stigit mest

Lämna ett svar